Сторінки

середа, 17 січня 2024 р.

5 порад підліткам: як навчитися самоконтролю



Учні середньої та старшої школи змушені справлятися з цілим набором складнощів, починаючи з переобтяженого розкладу занять і закінчуючи необхідністю проявляти себе в колективі. Як їм допомогти впоратися з цим? Розбираємося з доктором психології Анжелою Дакворт і соціальним психологом Ітаном Кроссом - розглядаємо корисні поради підліткам для самоконтролю.


Проблема самоконтролю актуальна для більшості підлітків: в цьому віці у них значно розширюється коло спілкування, на це нашаровується новий, все більш складний шкільний розклад, додаткові курси, батьки і вчителі вимагають все більше. Є кілька науково обгрунтованих способів, які підлітки і вчителі можуть застосовувати, щоб посилити ефективність виконавчої функції мозку у підлітків.


Виконавчої функцією мозку в нейропсихології називається система високорівневих процесів, що дозволяє планувати поточні дії відповідно до загальної мети. Іншими словами, це здатність свідомо контролювати наші думки, емоції і дії для досягнення поставлених цілей. Ми задіємо цю функцію, коли хочемо розлучитися з шкідливою звичкою, стримати імпульсивний порив або побудувати плани на майбутнє.



І так, деякі поради для самоконтролю:

1. Подивитися на себе з боку


В списку прості поради для самоконтролю - розмова з собою як форма самоорганізації починається в ранньому дитинстві і продовжує виконувати цю функцію протягом усього життя.

«Маленькі діти вчаться контролювати себе, повторюючи те, що дорослі люди говорять вголос, - пояснює Ітан Крос. - І коли вони стикаються з моральними проблемами або неприємностями в колективі, тихі монологи з самим собою стають їх способом заспокоїтися».

Щоб допомогти школярам справлятися зі стресовими ситуаціями, такими як контрольні або сварки з друзями, батьки повинні навчити їх самодистанціюватися - тобто переосмислити хвилюючу їх проблему з точки зору іншої людини.

Можна порадити підлітку задати самому собі питання: «Що в цій ситуації тобі б порадив твій кращий друг?» Наступний крок - спробувати переосмислити проблему, змінивши ракурс з негативного на позитивний, подивитися на стресову ситуацію як на челендж, який треба виконати.

2. Найчастіше говорити з самим собою


Соціальний захист і емоційна безпека і успіхи в навчанні тісно пов'язані між собою. Під час іспитів короткий період саморефлексії - настільки ж важливий фактор успіху, як і рівень підготовки дитини.

В результаті дослідження, проведеного в 2019 році, було виявлено, що, коли дитина у віці від 9 до 13 років за п'ять хвилин до початку контрольної роботи «мовчки підбадьорює себе і фокусується на роботі», її оцінка з математики поліпшується.

Добре, коли такі внутрішні монологи відбуваються не тільки перед іспитами і контрольними. Якщо в розкладі підлітка знаходиться час для того, щоб поговорити з самим собою про життєві випробування, які йому належить подолати (спортивні змагання, публічний виступ, важлива розмова з батьками або вчителем), він домагається більших успіхів.

3. Написати собі лист


Цей спосіб працює за тими ж принципами, що і розмова з самим собою. Проведеним в 2019 році дослідженням було доведено, що підлітки, які всього 10 хвилин писали про майбутню контрольну, перетворювали свою тривогу в корисну для навчання енергію. В результаті у тих, хто брав участь в дослідженні, знизилася кількість поганих оцінок.

В іншому експерименті брали участь шестикласники, яким дали почитати замітки семикласників про те, як вони подолали невпевненість в собі і тривожність, коли самі вчилися в середній школі. Після цього шестикласники виконували короткі письмові завдання. Наприклад, таке: «Назвіть одну або дві проблеми, через які можуть переживати ваші ровесники». Це нескладна вправа для тренування контролю своїх емоцій допомогла шестикласникам зрозуміти, що з ними насправді все в порядку. Дослідники говорять, що ці діти почали більше намагатися, щоб отримати хороші оцінки, і стали краще себе вести.

4. Роздавати корисні поради ровесникам


Коли дорослі говорять підліткам вимкнути повідомлення на телефоні або заховати його на час уроку, діти часто ігнорують це прохання. Але якщо ви просите підлітка дати раду однокласнику, він, швидше за все, скаже: «Вимкни повідомлення на телефоні і сховай його». І буде повністю переконаний у своїй правоті. Ця переконаність, на думку психологів, з'являється тому, що, роздаючи поради іншим, ви стаєте мудрішими.

Дослідження 2019 року, що охопило приблизно 2000 учнів старшої школи, показало, що ті підлітки, які написали лист-гайд для однолітків «Оптимальні місця і стратегії для навчання», значно поліпшили свої оцінки.

5. Брати участь в реалізації шкільних проектів


Будь-який спосіб, який регулярно давав би дітям можливість самим зв'язати успіхи свого навчання до вимог реального світу, допоможе їм стати психологічно більш стабільними.

Багато підлітків сприймають школу як «мильна бульбашка», і, щоб відчути, що вони займаються там чимось дійсно корисним, їм потрібно трохи більше, ніж просто вирішувати стандартизовані тести.


Участь в реалізації колективних шкільних проектів змушує дітей формулювати проблеми реального світу, які вони б хотіли вирішити, міркувати про них і шукати способи зробити світ кращим.

Дослідженням, проведеним у 2021 році, доведено, що майже половина старшокласників, які займалися на просунутих навчальних курсах, заснованих на проектній діяльності, здали фінальні іспити краще учнів традиційних класів.

Стратегій, які допомагають підтримувати виконавчу функцію мозку, дуже багато, і не можна використовувати всі одночасно. Але є два фундаментальних принципи, яких треба дотримуватися незалежно від обраного методу: интервальная практика і постійний зворотній зв'язок.

Складати список справ один раз на рік і включити складання цього самого списку в навчальний процес - це дуже різні речі. Є величезна різниця між тим, коли дитина один раз пише твір з роздумами про те, як пов'язані її нинішні навчання і життєві цілі, і тим, коли вона думає про це щотижня. Щоб допомогти дітям почати вибудовувати поведінку у відповідності зі своїми цілями, ми повинні навчити їх пробувати щось нове, помилятися і знову пробувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар